Penaja

Friday, September 25, 2009

Fredo Flybits akhirnya dikurniakan hidayah

Bagaimanapun, sejak mereka berpecah pada 1984, vokalis dan pemain bassnya, Fredo atau nama sebenarnya Villenguez Alfredo Valentino, 59, masih aktif memperjuangkan kariernya selaku vokalis solo walaupun kebanyakan rakan seperjuangan tidak aktif lagi. Sepanjang tempoh itu, dia menempuh pelbagai pengalaman suka duka kehidupan.Antaranya memeluk Islam selepas 45 tahun menganut Kristian Katolik dan anak sulungnya meninggal dunia pada 1999.Selain itu, kenangan jatuh cinta terhadap isteri, Suzlynna Datuk Mustapha Ma'arof (Suzy) melalui tulisan kreatifnya yang meminta penyanyi itu menyanyikan lagu permintaan menggunakan duit kertas gambar pokok pisang akan diingatinya sehingga akhir hayat."Flybaits memang ada ramai peminat tetapi buat masa ini, Suzy banyak memberikan sokongan. Kami membuat persembahan bersama dan menjadikan saya semakin matang di mana perasaan seperti itu tidak pernah saya rasai sebelum ini terutama pada zaman bujang," katanya.Penyanyi kelahiran Singapura berdarah Filipina itu masih bersama kumpulan The Flinstones yang diwujudkan selepas kebanyakan ahli kumpulan Flybaits membawa haluan masing-masing."Saya masih menyanyi tetapi tidak serancak dulu. Bagaimanapun, saya ada merakam beberapa lagu ciptaan sendiri di studio rakaman di rumah. Saya lebih selesa cara ini kerana dapat menentukan apa yang saya mahukan."Rakaman lagu itu masih mengekalkan konsep sama seperti The Flybaits kerana anggota kami sekarang mampu memainkan pelbagai alat muzik. "Untuk mengelak peminat bosan, kami akan menyanyikan lagu dalam bahasa Siam, Tamil, Hokkien, Itali, Inggeris, Perancis dan Tagalog. Isteri banyak membantu kerana dia berasal daripada keluarga seni," katanya.Selain boleh bermain gitar bass, Fredo cekap memetik gitar dan memukul dram. Barangkali bakat seni itu diwarisi daripada bapa saudaranya, bekas pengarah dan konduktor muzik Radio Televisyen Malaysia (RTM), Alfonso Soliano.
Fredo kini membuat persembahan di kelab Goldhill, Bandar Manjalara. Selepas bergerak sendirian, dia berjaya menghasilkan empat album solo.
Mengenai pertukaran agamanya, Fredo bersyukur kerana Allah memberi petunjuk kepadanya untuk memeluk agama Islam pada 1996. "Sayu rasa hati setiap kali mengingatkan pengalaman memeluk agama Allah itu. Selama beberapa tahun, Suzy mengajar saya berpuasa. Dia juga bertanggungjawab membawa saya memeluk Islam di Kota Bharu dan kami berkahwin pada 23 Julai 1996 selepas 10 tahun bercinta. "Saya mengucap dua kalimah syahadah di hadapan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Ketika itu, saya tidak tahu beliau boleh bertutur bahasa Arab, Inggeris, Tamil dan Urdu. Beliau bertanya dalam bahasa Inggeris, adakah saya mahu tinggal bersamanya? "Beliau bersungguh-sungguh hendak mengajar mengenai Islam tetapi saya tidak dapat memenuhi permintaannya kerana bertugas di Kuala Lumpur," katanya.Hasil perkahwinan Fredo dan Suzy, mereka dikurniakan seorang cahaya mata, Danny Mohd Amani, enam tahun setengah. "Saya jatuh cinta dengan Suzy selepas dia membuat permintaan lagu, Rinduku Meneruskan Percintaan di atas wang kertas pokok pisang sewaktu saya membuat persembahan di Ampang Park (Spring Park) pada 1986."Hidup saya begitu indah sekarang. Rutin hari raya pertama, ziarah bapa mentua (Mustapha) di Subang Jaya dan nenek Suzy, Rahimah Alias di Shah Alam. Kemudian kami akan menziarahi pusara arwah anak sulung kami, Adam di Pulau Pinang yang meninggal dunia pada 1999," katanya (Petikan Harian Metro)

1 comment: